Gebruik je schrijfkracht!

Gebruik je schrijfkracht!

Je hebt iets interessants te melden. Je vindt dat iedereen dat mag het weten. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Met je eigen schrijfkracht en een persbericht. We leggen het uit.

Journalisten, dat zijn toch mensen die altijd op zoek zijn naar nieuws? Klopt! En ze zijn nieuwsgierig? Klopt ook! Willen ze graag als eerste het nieuws horen? Jazeker! En daarom gaan ze altijd met een kladblok en pen in de hand stad en land af om nieuws te vinden?  Eh… Nou, dat deden Kuifje en Superman. Tegenwoordig vinden journalisten het fijn als ze het nieuws gewoon in hun mailbox ontvangen. We vertellen je waarom.

Word je eigen Superman of Supervrouw

Een journalist zit tegenwoordig meer en meer achter het bureau. Niks geen omkleedpartij in een telefoon of achtervolging in een jeep. Dat is niet omdat de journalisten van nu lui zijn, maar wel omdat de bemensing van de redacties steeds kleiner is geworden. Er is niet altijd tijd om op pad te gaan. Bovendien is er sinds Superman en Kuifje heel wat veranderd in de journalistiek. De wereld is digitaal en snel geworden. Als journalist moet je er nog eerder bij zijn dan vroeger, want anders is het nieuws geen nieuws meer. En daar ligt een mooie kans voor jou. Word je eigen Superman of Supervrouw, gebruik je superschrijfkracht en maak het de journalist makkelijk.

Schrijf je eigen nieuws en verstuur als persbericht

Feit 1: Er zijn minder journalisten. Feit 2: Een journalist heeft minder tijd. Feit 3: Het nieuws is sneller verouderd dan vroeger. Feit 4: Jij kunt je eigen schrijfkracht ontdekken. Van dit alles kun jij als schrijvende actieheld handig gebruik van maken. Hoe? Door je eigen nieuws te schrijven en dat te versturen als persbericht. Als je het goed doet, wordt je persbericht gegarandeerd gepubliceerd. Dat is mooi gratis publiciteit dus! Maar hoe doe je dat goed? Door op meerdere zaken te letten en door bepaalde dingen niet te doen. Daarom even een paar belangrijke punten om te onthouden.

Punt 1: Zorg voor nieuws, geen reclame

Een persbericht dat nergens over gaat, is geen persbericht. Je nieuws moet wel uniek, interessant of opvallend zijn. Zorg ook dat je tekst niet te wervend is. Als je veel reclame maakt, dan zet je de journalist direct in de weerstand. Die denkt: ‘Ik ga echt geen gratis reclame maken voor jou’. Pak je boodschap daarom nieuwswaardig in. Schrijf objectief, blijf to-the-point, houd je aan de feiten. Denk als een journalist en niet als marketeer!

Punt 2: Wees volledig, maar het de journalist makkelijk

Bedenk je wat je allemaal wilt vertellen en vergeet de belangrijke informatie niet. Niks zo frustrerend voor een journalist als moeten opzoeken wat jij bedoelt. Ja, we hebben Google en ChatGPT. Dat zijn zeker mooie brainstormmiddelen. Maar nee, die zijn niet volledig en niet authentiek of uniek. De gemiddelde journalist versleept jouw persbericht linea recta naar de digitale prullenbak als hij eerst alles zelf moet uitzoeken of ziet dat je het niet zelf hebt geschreven. 

Punt 3: Schrijf als een journalist

Een van de belangrijkste onderdelen van een succesvol persbericht is daarom dat je schrijft als een journalist. Dat wil onder meer zeggen dat je altijd begint met het belangrijkste en daarna ga je verder in de details. Oprolbaar schrijven noemen ze dit in de journalistiek. Voeg verder citaten toe als dat lukt. Een journalist interviewt tenslotte ook het liefst mensen voor zijn verhaal.

Persbericht goed geschreven? Plaatsing een-op-een!

Is je persbericht goed geschreven? Dan is de kans groot dat de tekst letterlijk wordt overgenomen. Verbaas je dan ook niet als je je eigen tekst in de krant of op internet ziet staan met daarboven: ‘Door onze redactie’ of ‘Door Clark Kent’. Als een journalist je tekst goed vindt, dan maakt hij er graag onder zijn eigen naam mooie sier mee. Zie het als een compliment voor je eigen persbericht. Niet alleen de journalist bepaalt blijkbaar het nieuws, maar ook jij. Mits je je superkracht goed inzet! 

Meer weten?

Schrijfdokters leert met individuele en groepstrainingen mensen persberichten schrijven en te denken als een journalist. Informeer naar de mogelijkheden. In het eerste kwartaal van 2024 lanceert Schrijfdokters de e-learning ‘Een ijzersterk persbericht in tien stappen’.

Terug naar blog
  • Deadlinestress en uitstelgedrag

    Deadlinestress en uitstelgedrag

    Ik heb deadlinestress. De eerste versie van mijn manuscript voor mijn nieuwe boek Hartje lente moet over een paar weken worden ingeleverd. Alles – ik herhaal: álles – moet op dit...

    Deadlinestress en uitstelgedrag

    Ik heb deadlinestress. De eerste versie van mijn manuscript voor mijn nieuwe boek Hartje lente moet over een paar weken worden ingeleverd. Alles – ik herhaal: álles – moet op dit...

  • Waarom schrijven met ChatGPT een vak is

    Waarom schrijven met ChatGPT een vak is

    Schrijven met ChatGPT is een vak (dat je kunt leren). Vergelijk het met het knippen van een kapsel of het maken van schoenen: daarvoor moet je de juiste technieken leren. 

    Waarom schrijven met ChatGPT een vak is

    Schrijven met ChatGPT is een vak (dat je kunt leren). Vergelijk het met het knippen van een kapsel of het maken van schoenen: daarvoor moet je de juiste technieken leren. 

  • Boilerplate niet vergeten! Wat?

    Boilerplate niet vergeten! Wat?

    Schrijf je voor je werk? Dan is een boilerplate een belangrijk onderdeel dat je niet moet vergeten. Een wat? Een boilerplate! Ken je die niet? Sorry voor het vakjargon! Ach...

    Boilerplate niet vergeten! Wat?

    Schrijf je voor je werk? Dan is een boilerplate een belangrijk onderdeel dat je niet moet vergeten. Een wat? Een boilerplate! Ken je die niet? Sorry voor het vakjargon! Ach...

1 van 3