Schrijven is leuk! En – spoiler alert – schrijven kun je leren. Met de juiste schrijfvaardigheden maak je jezelf en je bedrijf zelfs succesvoller. Goede teksten zijn namelijk heel krachtige instrumenten. Effectief schrijven helpt je bij het opbouwen van je merkimago, het vergroten van de betrokkenheid van je klanten en het stimuleren van je verkoop.
Even wat concreter worden
Laten we eerst even inzoomen op een voorbeeld van een bedrijf dat succesvoller is geworden dankzij hun verhalen. Schrijftip: concrete voorbeelden maken je tekst krachtiger. Het bedrijf MailChimp, dat e-mailmarketing aanbiedt, heeft veel succes gehad met het schrijven van blogs en nieuwsbrieven. Door waardevolle inhoud en tips te delen over e-mailmarketing, digitale marketing en ondernemerschap heeft MailChimp zijn doelgroep geïnspireerd. Het bedrijf kreeg hierdoor een groot aantal trouwe volgers. Dat heeft geleid tot een grotere klantenkring en een hogere omzet.
Nog een mooi voorbeeld
Het kledingmerk Patagonia staat bekend om de milieuvriendelijke productie, ethische aanpak en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Patagonia deelt regelmatig verhalen over hun duurzame inspanningen op hun eigen website, in nieuwsbrieven en op sociale media. Ze hebben het onder meer over het verkleinen van hun ecologische voetafdruk en het bevorderen van een gezonde levensstijl. Door deze verhalen – en waarden – op een authentieke manier te delen, hebben ze een loyale klantenkring opgebouwd die hun missie ondersteunt.
Juist woorden verbinden
Woorden zorgen dus voor verbinding met de juiste klanten. Tenminste, als je de juiste woorden gebruikt. Ben je wollig, onduidelijk en warrig, dan wordt het lastig. Ben je duidelijk, concreet en inspirerend, dan lukt het je om een band op te bouwen met je (toekomstige) klanten – en ook met je eigen medewerkers natuurlijk, want die willen ook graag geïnspireerd worden.
Waarom is dat zo?
Even een paar bullets. Schrijftip: opsommingen trekken de aandacht en maken je tekst beter leesbaar en overzichtelijker.
- Teksten kunnen emoties oproepen. Mensen zijn van nature geneigd om zich te identificeren met personages en situaties. Daardoor voelen ze zich emotioneel betrokken.
- Verhalen zijn makkelijker te onthouden dan droge feiten en cijfers. Met jouw woorden kun je dus een blijvende indruk achterlaten.
- Teksten geven uitleg en zorgen daarmee dat jouw boodschap (dat wat je wilt vertellen) wordt begrepen. Met de juiste woorden kun jij als bedrijf je boodschap vastleggen in concrete voorbeelden en ervaringen. Die blijven hangen bij je publiek en worden relevant als ze worden begrepen.
- Met tekst kun je een unieke merkidentiteit ontwikkelen. Met delen van succesverhalen of inspirerende anekdotes bouw je een positief imago op bij je publiek.
Leer de technieken van storytelling
Het vertellen van verhalen heet storytelling. Deze techniek kun je zien als een synoniem van boeiende en authentieke bedrijfsverhalen. Vooral dat authentieke is van belang. Blaas jezelf niet op, maak je niet groter dan je bent. Durf juist te laten zien wat er minder goed gaat en wat je doet om dat te verbeteren.
Unieke storytelling van Nike
Bij deze merknaam heb je waarschijnlijk direct een bepaald gevoel. Klopt dat? Waarschijnlijk wel. Dat komt door de unieke storytelling die door Nike is toegepast. Nike ken je als merk dat staat voor inspiratie, doorzettingsvermogen en het overwinnen van obstakels. In de Just Do It-campagne uit 1988 vertellen echte atleten hun verhaal over het verleggen van hun grenzen. Nike bouwde zo een emotionele band met het publiek op.
Waardevolle teksten van Dove
Ook Dove geeft jou vast een bepaald gevoel. Dit merk richt zich op het bevorderen van het zelfvertrouwen bij vrouwen. In de Real Beauty-campagne vertellen echte vrouwen met diverse lichaamstypen en achtergronden over hoe zij hun eigen schoonheid omarmen. Ze strijden daarmee tegen de schoonheidsidealen. Het zijn authentieke, herkenbare verhalen die door velen in het hart zijn gesloten.
Een paar Storytelling-bullets
Natuurlijk is niet iedereen een Nike of Dove. Dat hoeft ook niet! Er is altijd een pakkend verhaal te vertellen. Hoe begin jij nu met storytelling voor product, merk of bedrijf? We geven je een paar tips:
- Storytelling heeft altijd een haakje/een invalshoek. Daarmee grijp je de aandacht. Wek de nieuwsgierigheid. Trek de lezer jouw verhaal in!
- Breng je verhalen tot leven met zintuigelijke details. Beschrijf niet alleen wat er gebeurt, leg ook uit hoe het ruikt, smaakt, eruitziet, klinkt en voelt. Na een schrijftraining van Schrijfdokters weet je dus niet alleen hoe je verhalen vertelt en teksten schrijft. Je zit ook vol overgave en stralend van enthousiasme te tikken achter je rokende toetsenbord, terwijl je dampende koffie koud wordt doordat je niet kunt stoppen. Zo leuk is schrijven!
- We zeiden het al: een emotionele connectie is belangrijk bij storytelling. Deel vreugde, verdriet, angst en hoop.
- Sluit elke tekst altijd af met een krachtige en bevredigende conclusie. Vat hierin je boodschap samen en laat een blijvende indruk achter.
Verhalen vertellen kun je leren
Schrijfdokters weet dat er in iedereen een verhalenverteller zit. Alleen niet iedereen kan of durft deze onder woorden te brengen. Zonde, vinden wij. Want verhalen vertellen, kun je leren. Eigenlijk is het simpel: je moet gewoon beginnen met schrijven. Als je wilt gebruik je hiervoor ChatGPT als je sparringpartner, zorg wel dat je authentiek blijft. Beter is het om op je eigen inspiratie en schrijfvaardigheden te vertrouwen. Als je die op de juiste manier weet in te zetten, breng je binnen de kortste keren jouw merk, product of organisatie tot leven. Het enige dat je hoeft te doen, is je eigen vertelkunst ontdekken.
Leer de basistechnieken van het schrijven
Schrijfdokters leert je graag de basistechnieken van het schrijven. Denk aan de juiste invalshoek vinden, werken aan de structuur zorgen voor duidelijkheid, schrijven is schrappen, actief schrijven en het vermijden van tangconstructies. Ben je al verder dan dit? Dan kun je samen met ons leren hoe je je teksten nog slimmer opschrijft en structureert. Ook leren we je hoe je emotie en diepgang toevoegt. Al deze technieken gebruiken wij al jaren succesvol als journalisten, (eind)redacteuren en (tekst)schrijvers. Natuurlijk gebruik je de schrijftechnieken ook bij het vinden van het verhaal voor je aanvullende video’s. Want tekst en beeld gaan graag samen!
Wil je beter leren schrijven en verhalen vertellen?
Plan een doktersvisite in. De schrijfdokters vinden dan samen met jou voor jouw product, merk of bedrijf eerst het juiste verhaal. Daarna leer je de technieken van het schrijven. Nieuwsgierig? We zijn bereikbaar via info@schrijfdokters.nl. We nemen na jouw bericht zo snel mogelijk (Schrijftip: vermijd vaag woordgebruik, dus binnen drie werkdagen) contact met je op.